Trening I Liq Chuan wpływa korzystnie na zdrowie. Nie tylko pomaga je zachować i zapobiegając chorobom, ale pomaga również osobom cierpiącym na nadciśnienie, choroby żołądka i jelit, serca, gruźlicę i inne schorzenia. W ćwiczeniach mamy do czynienia z ciągłym ruchem kurczącym i rozszerzającym przepony, który masuje narządy wewnętrzne. Ma to kojący wpływ  na centralny układ nerwowy, który pomaga z kolei zaktywizować lub poprawić funkcjonowanie innych układów. Ćwiczący w czasie całego treningu pozostaje spokojny i uważny.

Jak wiadomo układ nerwowy, a w szczególności mózg, zarządza i reguluje wszystkimi innymi narządami i układami. Człowiek dostosowuje się za jego pomocą do otoczenia, a jednocześnie zmienia je. Wszystkie funkcje ciała regulowane są na bieżąco. Każde ćwiczenie, które poprawia funkcję ośrodkowego układu nerwowego przynosi więc korzyść całemu ciału. Nawet sam nastrój wpływa na chemiczny skład krwi, dynamiczny proces metabolizmu gazowego itp.

W czasie treningu wymagany jest spokój i uważność oraz umiejętność pozostawania świadomym własnego ciała, co stanowi bardzo dobrą dyscyplinę dla umysłu. Ruch według zasad naszej sztuki ćwiczy ścięgna, mięśnie i stawy oraz wykorzystuje rytmiczny oddech przeponowy. W rezultacie zwiększa się wydzielanie krwi i poprawia krążenie limfy, zapobiegającej wycofywaniu się krwi z pękniętych naczyń krwionośnych do tkanek.

Rytmiczne kurczenie i rozszerzanie się wszystkich mięśni szkieletowych poprawia krążenie, wspiera powrót krwi żylnej oraz zapewnia odpowiednie ciśnienie naczyniowe w prawej komorze serca.

Dzięki rozluźnieniu żołądka i klatki piersiowej ruchy stają się gładkie i dostosowane do naturalnego oddechu, co dopełnia efektu poprawy krążenia krwi i limfatycznego. Częstym u atletów zjawiskiem jest zablokowanie krążenia, zaczerwienienie twarzy i nadęcie żył na szyi. Spowodowane jest to upośledzeniem oddechu, będącym wynikiem napięcia mięśni klatki piersiowej, ramion i łokci, a przez to spięcia całości korpusu.

Rytmiczny oddech poprawia krążenie krwi, a przez to odżywia mięśnie serca. Ruchy przepony zapewniają również ciągły masaż wątrobie, co pomaga w oczyszczaniu zalegającej w niej krwi i poprawia jej funkcje.

Trening poprawia też elastyczność i pojemność płuc, giętkość chrząstek piersiowych oraz wymianę metaboliczną tlenu i dwutlenku węgla.

Regularny trening poprawia działanie ośrodkowego układu nerwowego i koordynację pracy narządów wewnętrznych. Wzmacnia nerw błędny, odpowiadający między innymi za gospodarkę krwi i tlenu oraz za proces metaboliczny.

Trening pomaga też zachować odpowiednią pozycję i strukturę kręgosłupa, zapobiegając garbieniu i innym wadom.

Polepszenie funkcjonowania układu nerwowego wpływa na mobilizację wszystkich innych układów. Ćwiczenia zapobiegają i pomagają w leczeniu chorób układu pokarmowego pochodzenia nerwowego. Ruch związany z oddechem stanowi mechaniczną stymulację układu pokarmowego i pobudza krążenie krwi, co poprawia proces trawienia i zapobiega powstawaniu zaparć, co ma szczególne znaczenie dla zdrowego starzenia się organizmu.

Źródło: iliqchuan.com
Tłumaczenie: Bartosz Samitowski